mohajer202
mohajer202

تأثیرات آشنایی با معارف نورانی اهل بیت در زندگی انسان.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله : مَن ماتَ و لا یَعِرفُ إمامهُ ، ماتَ میتةٌ جاهلیَّّة . هر که بمیرد و امام خود را نشناسد ، به مرگ جاهلیت ( ؟ ) مرده است .

برای درک حدیث شریف لازم است قدری با عرب جاهلی اشنا شویم :
عرب جاهلی منظور جامعه عرب قبل از ظهور اسلام میباشد که حضرت امیر در توصیف و تشریح شرایط اجتماعی و انسانی عرب جاهلی و دنیای آن زمان سخنان فراوانی دارند که خلاصه ای از آن سخنان را که در خطبه های ۲ و ۹۳ و ۹۵ و ۱۳۱ و ۱۵۸ و ۱۹۱ و ۱۹۶ ایرادشده شده است در ۱۷ مورد زیر خلاصه می کنیم:

*بدترین دینها را داشتند؛
*بت ها را می پرستیدند؛
* خدا را شبیه مخلوقاتش کرده، در نامش تصرف نموده بودند؛
* مردم به بلا گرفتار آمده بودند؛
* رشته دین بریده، پایه های ایمان ناپایدار و ویران و شریعت بی نام و نشان؛
* پندار با حقیقت در هم آمیخته؛
* کارها در هم ریخته؛
* چراغ هدایت بی نور؛
* دیده حقیقت بین کور؛
* همگی به خدا نافرمان، فرمانبر و یار شیطان؛
* از ایمان روگردان؛
* جن را فرمان برده و به راه او رفتند و بیرق او را افراشتند؛
*سرگردان در چار موج فتنه؛
* درمانده و نادان، فریفته مکر شیطان؛
* نه نشانه ایی برپا و نه چراغی پیدا و نه راهی هویدا؛
* امتها در خواب غفلت می غنودند؛
* رشته ها گسسته و بنای استوار دین شکسته؛
حضرت امیر در خطبه ۲۶ نهج البلاغه آشکارا با صفاتی حقیقی وضعیت عرب جاهلی را توصیف می کند:
 
شما ای مردم عرب، بدترین آیین را برگزیده، و در بدترین سرای خزیده، منزل گاهتان سنگستان های ناهموار، هم نشینانتان گرزه مارهای زهردار، آبتان تیره و ناگوار، خوراکتان گلوآزار، خون یکدیگر را ریزان، از خویشاوند بریده و گریزان، بتهاتان همه جا برپا، پای تا سر آلوده خطا.”

ناگفته نماند اینها نه از آن روست که امیرمومنان درصدد تحقیر اعراب برآمده بلکه بدان علت است تا نعمت های آنان را بر شمارد و بزرگترین افتخار عرب یعنی مبعوث شدن رسول اکرم در میان ایشان را یادآور سازد. این زمان است که خورشید درخشنده رسالت در چهره محمد امی می شکفد و دنیای تیره و رو به اضمحلال را که بنا به گفته امیرالمومنین در آستانه فرو ریختن است، به وجود خویش منور می سازد. دست هدایتگر خدای از آستین پسرآمنه و عبدالله به در می آید و عرب جاهلی گم گشته در صحراهای حجاز را به سوی تمدن اسلامی برمی کشد.

حال با شناخت اوصاف عرب جاهلی تاحدودی میتوان فهمیدکه اگر کسی امام زمان خود را نشناسد دارای چه خصوصیاتی هستند و چه عقائدی بر انها حکمرانی میکرده که با اندکی تامل میتوان بسیاری از این نشانه ها را در عصر غیبت مشاهده نمود و این بخاطر دوری و نشناختن امام زمان میباشد .طبعا با شناحت امام عصر و معرفت به او از این فضای تاریک و جهل الود و فاسد دور خواهیم شد .
تاثیرات و ثمرات این زیارت در حفظ اسلام و وفاداری به امام عصر (عج) .
امام صادق علیه السلام : إذا اَدرَکتَ هذا الزّمان فَادعُ بهذا الدُّعاء . اگر عصر غیبت را درک کردی این دعا را بخوان .
اللهم عَرِّفنی نَفسَکَ فَإنَّکَ إن لَم تُعَرِّفنی نَفسَکَ لَم أعرف رَسولَکَ . خدایا خودت را به من بشناسان که اگر تورا نشناسم ، پیامبرت را نخواهم شناخت .
اللهم عَرِّفنی رَسولَکَ فَإنَّکَ إن لَم تُعَرِّفنی رَسولَکَ لَم أعرف حُجَّتَکَ . خدایا پیامبرت را به من بشناسان که اگر پیامبرت را نشناسم ، حجّت تو را نخواهم شناخت .
اللهم عَرِّفنی حُجَّتَکَ فَإنَّکَ إن لَم تُعَرِّفنی حُجَّتَکَ ضَلًلتُ عَن دینی . خدایا حجّت خود را به من بشناسان که اگر حجّت تو را نشناسم ، از دین خود گمراه خواهم شد .
جایگاه دعای« اللهم عرِّفنی ...» :
1- راه خدا شناسی ، پیامبر شناسی وامام شناسی.
2- درخواست ما از خدا برای شناساندن خود ، پیامبر و حجّت او و  تلاش برای معرفت اهل بیت ، پیامبر و خداوند .. 3- 3- امید به استجابت دعا و به دست آمدن معرفت واقعی .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ دو شنبه 23 خرداد 1390برچسب:, توسط مهاجر